On birinci yüzyıldan itibaren, mühim roller oynamak suretiyle, adlarını zamanımıza kadar yaşatmış Oğuz boyu. Bozokların Yıldızhanoğulları kolundandırlar.
Büyük Selçuklu Devleti'nin kuruluşundan önce, diğer Oğuz boyları ile beraber, Kıpçak çölünde yaşarlardı. 1135-1136 yıllarında, reisleri Arslanoğlu Yakub Bey kumandasında gelerek Huzistan’a yerleştiler. Yakub’dan sonra Afşarların başına Aydoğdu bin Küşdoğan geçti. Şumla lakabıyla anılan bu bey, Büyük Selçuklu Devleti’nin zayıflamasından faydalanarak, Huzistan’da Selçuklu hakimiyetine son verdi ise de, 1159’da Irak Selçukluları sultanı Melikşah gelerek tekrar Huzistan’a hakim oldu. Bu devrede, Şumla da Melikşah’ın hizmetine girdi. 1194 yılında, Abbasî halifesi En-Nasır li-Dinillah, veziri İbn-ül-Kassab kumandasında Huzistan bölgesine bir ordu gönderdi. İbn-ül-Kassab, Huzistan’ın başşehri Tuster’i ve birçok kaleleri zaptettikten sonra, Şumla’nın ailesini ve çocuklarını toplayıp Bağdat’a götürdü. Böylece Huzistan’daki, Avşar Şumla ve oğullarının hakimiyeti sona erip, ülke, halifenin topraklarına katıldı.
Diğer taraftan Malazgirt Savaşı'ndan sonra, Anadolu’ya Türkmenlerle beraber göç eden Afşarlar, Selçuklu Devleti’nin uç bölgelerine yerleştirilmişlerdi.
Nitekim, Anadolu’da yerleşim yerleri arasında Avşar adı, Kayılardan sonra ikinci sırada gelmektedir. Bu yer adları, Avşarların, Türkiye’nin fetih ve iskanında Kayı ve Kınıklar gibi birinci derecede rol oynadıklarını göstermektedir. Yine kaynaklara göre, Karamanoğulları Beyliğini kuran ailenin, Avşar boyuna mensup olduğu belirtilmektedir. Osmanlı ve İran tarihinde önemli rol oynayan Avşarlar, Anadolu’ya on üçüncü yüzyılda göç edenlerdir. Bu ikinci göç hareketi sırasında Anadolu’ya gelen Avşarların bir bölümü, Akkoyunlular'ın İran’ı ele geçirmesi üzerine, Mansur Bey önderliğinde İran’a giderek Huzistan’a yerleşti. Anadolu’da kalanlar ise; daha çok Malatya ve Doğu Anadolu’da bulunuyorlardı. Bunlardan büyük bir bölümü, on altıncı yüzyıl başlarında İran’a göçerek Urmiye’den Herat’a kadar olan geniş bir bölgede yerleştiler ve Nadir Şah, 1736’da, bunlardan Afşarlar hanedanını kurdu.
İran Afşarları; Mansur Bey Afşarları, İmanlu Afşarları, Alplu Afşarları, Usalu Afşarları, Eberlu Afşarları olmak üzere, başlıca beş büyük oba idi.
Safevî hükümdarı Birinci Şah İsmail, Afşarları sınır koruyucusu olarak Horasan’a yerleştirdi. Safevîler'in zayıfladığı bir dönemde, Afşarların lideri Nadir; Afşar, Celayir ve diğer Türkmenleri etrafında topladı ve İkinci Tahmasp’ın hizmetine girdi. İran topraklarından Afganları çıkarınca, nüfuzu arttı. Sonra İkinci Tahmasb’ı tahttan indirerek yerine Üçüncü Abbas’ı şah yaptı. Kendisini de saltanat vekilliğine getirdi. 1736’da da kendi şahlığını ilan etti. 1737’de Hindistan seferine çıkarak Delhi’ye kadar ilerledi. Bir suikasttan sonra, idareyi sertleştiren Nadir Şah, Afşar ve Kaçar Beyleri tarafından öldürüldü. Horasan’ı yöneten torunu Şahruh’un ölümünden sonra, İran Afşar yönetimi de sona erdi.
İran Afşarları, günümüzde, Urmiye gölünün kuzey batısında Hemedan, Kirmanşah, Nişabur, Kerman’ın güneyinde dağınık halde yaşamaktadırlar.
Afşarlar, halis Türk olup, İran’dakiler hariç hepsi Sünnî ve Hanefîdirler.
Afşarlar, güler yüzlü, iyimser, hayat dolu, sakin ve terbiyeli insanlardır. Kadınları çok çalışkandır. Ünlü Afşar kilimleri, bu çalışkan kadınların el emeğidir.
Günümüzde yerleşik olmalarına rağmen, bir kısmı, âdetlerini devam ettirmektedirler. Bugün Kayseri’nin Pınarbaşı kazasının merkez nahiyesine bağlı bir kısım köyler ile, aynı kazanın Pazarören nahiyesi köylerinden pek çoğu, Sarız kazası ve Tomarza’nın Toklar nahiyesi köylerinin yarısından fazlası, Avşarlara aittir. Ayrıca Adana’ya bağlı Mağara kazası köylerinden Ayvad ve Ağdaş alanı köyleri de, Avşarlar tarafından iskân edildiği gibi, Çukurova’da mevcut bazı Avşar köylerinden başka Kastamonu, Bolu, Muğla, Isparta ve Antalya yörelerinde pek çok Avşar köy adına rastlanır.
Resimler: tr.wikipedia.org/wiki/Afşar_Hanedanı
Konular
- Anadolu'nun Türklüğü (8)
- Doğu Anadolu'nun Türklüğü (7)
- Güncel Haber (1)
- Kitaplar (6)
- Osmanlı İmparatorluğu (4)
- TÜRK / ABD İLİŞKİLERİ (1)
- Türk Boy ve Kavimleri (20)
- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (6)
- Türk Dünyası (29)
- Türk Kültürü (60)
- TÜRK TARİHİ (24)
- Türkler kimdir? (20)
- Türklerin jeopolitiği (2)
- Videolar (1)
- YAKIN TARİHİMİZDEN (6)

Arşiv
-
▼
2010
(63)
-
▼
Şubat
(38)
- Moğolistan'da 2.000 Yıllık Türk Geni
- HİNDİSTAN’DA TÜRK İZLERİ
- Türk Dünyası Haritası
- SÜMERLER VE DOĞU ANADOLU'NUN TÜRKLÜĞÜ
- Türük Bil Konfederasyonu
- Kudüs’te son Osmanlı Alayı…
- ABD'nin Sırrı ve Derin Türk Tarihi
- ÇANAKKALE MUHAREBELERİ
- İslam Öncesi Türk Tarihi
- Avşarlar (Afşarlar)
- Balkarlar
- Bayat Boyu (Bayatlar)
- Çavuldur Boyu (Çavuldurlar)
- Kaçarlar
- Kayı Boyu (Kayılar)
- Kınık Boyu (Kınıklar)
- Kıpçaklar (Kumanlar)
- Oğuzlar, Oğuz Boyu
- Özbekler (Şeybaniler)
- Peçenekler
- Tatarlar
- Varsak Boyu (Varsaklar)
- Yakutlar
- Yörükler
- Yüe-çiler (Yüeçiler)
- Mayatepek'in Sırrı
- ALTIN GİYSİLİ ADAM
- AVRUPA, TÜRKİYE ve ŞOK AÇIKLAMALAR (8) ve SON..
- AVRUPA, TÜRKİYE ve ŞOK AÇIKLAMALAR (7)
- AVRUPA, TÜRK TARİHİ VE ŞOK AÇIKLAMALAR (6)
- AVRUPA ,TÜRK TARİHİ ve ŞOK AÇIKLAMALAR (5)
- AVRUPA VE TÜRK TARİHİNDE ŞOK AÇIKLAMALAR (4)
- TÜRK TARİHİNDE ŞOK ARAŞTIRMALAR (3)
- TÜRK TARİHİ VE ŞOK ARAŞTIRMALAR (2)
- AVRUPA, TÜRKLER ve ŞOK ARAŞTIRMALAR (1)
- Bir Oy Bil Federasyonu
- Sarıkamış Harekâtı
- Türkler kimdir?
-
▼
Şubat
(38)

Popüler Yayınlar
-
Eski Türklerde Ödeme Araçları: Kâğıt Para Çav’ın Kullanımı A. Melek Özyetgin Ankara Üniversitesi, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi ...
-
18 Ekim 2011 / Seyfettin Yaşar Zazalar yerleşik olarak yoğunlukla Tunceli, Bingöl kısmen Erzincan ve Sivas, Urfa-Siverek, Mardin arasın...
-
Çin’in yasakladığı mumya Asya’nın sırlarını saklıyor Asya’nın binlerce yıl öncesine uzanan gizemli geçmişine ışık tutan bir mumya, Çin’in ...
-
5 Ocak 2012 Türk KIZILDERİLİLERE Amerika'nın Acımasız Baskısı, Katliamı, Soykırımları Unutulmayacak Yazan: Sadun KÖPRÜLÜ (Ar...
-
Murat ADJİ -KIPÇAKLAR ŞANLI ERKE HAN Bütün dünya, Kuşan Hanlığı’nın azametini I. Yüzyılda öğrenmişti. Türklerin adını bütün dünyaya ünlü ...
-
Salih ÖZÇAMCA Giriş Dar anlamıyla, zamana ve mekâna bağlı kalmaksızın, doğanın kendilerine yaşama fırsatı verdiği yerlere doğru sürekli ya...
-
On dört aylık, uzun ve meşakkatli uğraşlarımız sonucu elde ettiğimiz aşağıdaki bilgileri; Türk ve Dünya kamuoyunun ilgisine sunuyoruz. Ç...
-
“Potlaç” kavramını ilk kez 1968 yılında lise son sınıfta sosyoloji öğretmenim Mediha Esenel ‘den duymuştum. Mediha Esenel , ünlü bili...
-
Murat ADJİ - KIPÇAKLAR TÜRK BAŞBUĞU ATİLLA Maalesef, aldatma bir sanat sayılmaktadır. Romalılar bunu çok iyi beceriyorlardı. Onlar, Türk ha...
-
Murat ADJİ -KIPÇAKLAR AKTAŞ HAN Süvari, birden nehir kıyısına ulaşmıştı ve büyülenmiş gibi olduğu yere çakılı kalmıştı. Bozkırlılar, debisi...

0 yorum:
Yorum Gönder